Hogyan lehetne már olcsóbb egy „drága” napelemes rendszer? Egyáltalán miért gondoljuk az egyik napelemes rendszert olcsónak, míg a másikat drágának?
Napelemes rendszerek összehasonlítása
Ha valaki eljut oda, hogy egy napelemes rendszert szeretne vásárolni, a következő lépése az ajánlatok bekérése. Van aki csak azoktól a cégektől kér be ajánlatot, akiket szimpatikusnak tart. Olvasott egy cikket tőlük, ami tetszett neki. Vagy épp egy barátja, szomszédja mesélt adott cégről. Van aki megfontolt és leellenőrzi kiktől kér ajánlatot. Csak olyan cégtől, aki hosszabb ideje napelem rendszerekkel foglalkozik. Akinek megfelelő szintű bevétele van.
És van aki minden ajánlatot begyűjt amihez csak hozzájut, akár 30-40-et is! És ezeket az ajánlatokat szépen Excelbe rögzíti, majd próbál valami elv alapján választani közülük.
De a nagy többség hibázni fog. Pusztán azért, mert csak a jéghegy csúcsát látják és azt vizsgálgatják mikroszkóp alatt. Összehasonlítják az invertereket, a napelemeket, a garancia időket és mindenek felett az árakat.
Már pedig ezek csak a szabad szemmel is jól látható részei az ajánlatoknak. És mint tudjuk, az ördög a részletekben rejlik!
Az ajánlatok rejtett elemei
Teljesen jogos a felvetés, hogy laikusként honnan kellene tudnia bárkinek is, hogy egy napelemes rendszer vásárlásakor mit keressen az ajánlatban. Mire kérdezzen rá és mit ellenőrizzen le?
Sehonnan. Ezért is írunk róla, mert ez egy olyan téma, amiről csak kevés anyag érhető el.
Először is célszerű utána nézni az ajánlatot adó cégnek.
Mennyi ideje foglalkozik napelemes rendszerek telepítésével?
Ha csak 1-3 éve, akkor még nem biztos, hogy minden problémába belefutott már. Lehet, hogy pont önnél lesz egy olyan gond, aminek kezelésére még nincs kialakított céges rutin, így önön, az ön kárán tanulnak majd.
Milyen árbevétellel rendelkezik?
Ha pár 10 milliós árbevétellel, akkor az nagyon kevés telepített napelemes rendszert jelent. Így feltételezhető, hogy nincs még elég tapasztalatuk.
Van-e saját telepítő csapata vagy mindig a legolcsóbb külsős bízza meg a telepítéssel?
Egy saját telepítő csapat az első lépés a folyamatos, jó minőségű telepítés irányába. Magában még ez sem garancia, de legalább nem minden héten más és más csapat dolgozik nekik változó minőségben.
Milyen garanciát vállal a saját munkájára, a telepítésre?
Ha csak 1 évet, azzal jobb óvatosnak lenni. A telepítésre adott 1 év garanciával az ügyfél nem sokra fog menni. Mire kiderülne egy probléma, már nem is él a garancia. Ha 3 évet ad a telepítő cég, akkor már van valamilyen szintű védelem. 5 év még ennél is jobb, ennyi idő alatt a komolyabb hibáknak ki kell derülniük. 10 év telepítési garanciát csak azok a cégek adnak, akik biztosak a munkájuk minőségében, illetve képesek anyagilag is helytállni, ha szükséges.
Feltüntetik az ajánlatban a napelemek pontos típusát?
Gyakori „trükk”, hogy tier1-es napelemet ígérnek az ügyfélnek és még meg is neveznek pár ismert gyártót. Aztán végül kiraknak egy „stb” rövidítést és végül telepítéskor kiderül, hogy tényleg „stb” napelemet kap az ügyfél. Mert a tier1-es gyártói besorolás elsősorban nem minőségi szintet, hanem pénzügyi stabilitást jelent. És a kb. 40 tier1-es gyártó napelemei közt árban akár kétszeres vagy még nagyobb különbség is lehet.
Erre is oda kell figyelni!
Átadják a gyártói garanciák érvényesítéséhez szükséges dokumentumokat?
Gyakori hiba, hogy a napelemes rendszer telepítésekor nem adják át a szükséges dokumentumokat. Ez azért hiba, mert jó eséllyel a QCells napelem gyártó cég 12 év múlva is működni fog, míg a 3 kismalac Bt., aki a telepítést végezte már nem. Így az ügyfél hiába fizetett X év gyártói garanciáért, maximum annyit kap ameddig a telepítő cég létezik.

Van-e elérhető ügyfélszolgálat?
Kis cégeknél eleve nem jellemző az ilyen. Náluk az olcsó ajánlati ár nem „bírja el” az ügyfél élményt javító munkatársak bérét. Az ilyen cégek ügyfelei bombáznak kérdéseikkel idegeneket a Facebook csoportokban, hogy megoldást találjanak a problémáikra. A nagy szolgáltató cégeknél pedig fordul a kocka, van ügyfélszolgálat, de lassú és személytelen. Ha valaki próbált már telefonon reklamálni egy villanyszámla kapcsán, akkor tudja mennyi időre és lelkierőre van szükség hozzá. El lehet képzelni, hogy egy garanciális probléma bejelentése pont ilyen lesz vagy még ilyenebb…
Rendelkezik felelősség biztosítással a telepítő?
Csak az nem hibázik, aki nem dolgozik! – tartja a mondás. És a való élet mindig visszaigazolja, hogy ez így is van. Az pedig elképzelhető, hogy egy véletlen hiba esetén a biztosítással rendelkező vagy nem rendelkező cég kártalanít korrektebb módon.
Hogyan tudom ezeket a buktatókat elkerülni?
Szerencsére számos kiváló minőségben és hasonló szintű ügyfélkezeléssel dolgozó cég van a napelemes piacon is.
